Zahrada

ZAHRADNÍ TECHNIKA: Základní údržba sněhové frézy

Pokud vlastníme sněhovou frézu, měli bychom ji prohlédnout a provést základní údržbu. Jedině tak nám vydrží spolehlivě fungovat až do jara. Postup její přípravy na zimu není nikterak složitý.

JAK NA TO

DOBA: 45 minut

NÁKLADY: cca 400 Kč

LIDÉ: 1

OBDOBÍ: začátek prosince

KONTROLNÍ SEZNAM

MATERIÁL cca 400 Kč

  • motorový olej celoroční např. Mogul Alfa SAE 5W-40 230 Kč
  • sada střižných šroubů 100 Kč
  • savý hadřík 50 Kč

NÁŘADÍ

  • sada očkových klíčů, případně i trubkových s ráčnou
  • odsávačka provozních kapalin

PŘÍPRAVA

Nachystáme si vše potřebné. U fréz potřebujeme zimní specifikaci motorového oleje, speciálně vyvinutého pro motory sněhových fréz. Nezapomeneme ani na nářadí, především sadu očkových klíčů.

freza

VÝMĚNA OLEJE

Olej v motoru nejlépe vytéká pro krátkém prohřátí motoru. Pokud to podmínky dovolí, motor frézy nastartujeme a necháme jej minutu běžet. Pak olej necháme vytéct a naplníme na předepsanou úroveň. Víčko na motoru slouží zároveň jako měrka.

freza

KONTROLA SÁNÍ

Některé motory mohou mít vzduchový filtr. Při kontrole se zaměříme na nepoškozenost předfiltru, pokud je zaprášený, můžeme jej profouknout stlačeným vzduchem nebo omýt v benzínu.

freza

KARBURACE

Pokud zůstal v motoru starý benzín z minulé sezony, vypustíme jej šroubem, který je umístěn na plovákové komoře. Tím dokonale odkalíme celou palivovou soustavu. Během zimní sezony si netvoříme zbytečné zásoby paliva.

freza

ELEKTRICKÁ VÝBAVA

Vypínač motoru, ale i elektrický starter nebo baterie. To všechno musíme zkontrolovat, především upevnění vodičů na jednotlivých prvcích. Pokud je fréza vybavena baterií, řádně ji nabijeme.

freza

KONTROLA OVLÁDÁNÍ

Ovládací páky nesmí zadrhávat. Pokud tomu tak je, musíme zjistit důvod, případně mechanismus promažeme trochou motorového oleje, který v mraze tolik netuhne.

freza

ŘAZENÍ

Řadicí páku a její chod testujeme zásadně za chodu motoru, vyvarujeme se tím případného poškození variátoru.

freza

HNACÍ SOUSTAVA

Třecí disk je srdcem řazení i celého pojezdu. Variátorová guma nesmí být poškozená, stejně tak jako další díly. Osa variátoru musí být čistá, nečistoty mohou znemožnit řazení.

freza

ŘEMENY A KLADKY

Kladky musí chodit volně, řemeny by neměly být popraskané. Pokud vykazují poškození nebo nadměrné protažení, vyměníme je za nové, bezvadné.

freza

PRACOVNÍ KOMORA

Přesvědčíme se, zda-li nejsou poškozeny šroubovice a těleso ventilátoru. Tam, kde je již sedřený nástřik, použijeme sprej se silikonem. Vždy namažeme převodovku šneku a používáme pouze originální střižné šrouby.

freza

KOLA

Zkontrolujeme a nahustíme pneumatiky. Kolík ve středu kola, který slouží pro odpojení záběru kola, vyjmeme a namažeme olejem.

freza

DOBRÉ RADY

Motor sněhové frézy je extrémně namáhán. Vezměte v úvahu fakt, že během krátké chvíle po startu musí podávat plný výkon a venkovní teplota je kolikrát hluboko pod bodem mrazu. Podle toho také musíme vybírat motorový olej – měl by být dostatečně řídký, aby zabránil rychlému opotřebení vnitřních součástí motoru při studeném startu. Co se týče specifikace, pro sněhovou frézu je ideální 5W-40 apod. Takový olej můžeme používat i u strojů, které využíváme celoročně, musíme však olej častěji kontrolovat z důvodu možného úbytku.

„Pokud si chcete údržbu zjednodušit, použijte pro kontrolu hnací soustavy frézy kovové nájezdy,
které užíváte při údržbě svého automobilu.
Šetříte tím především sebe, neboť nemusíte stroj složitě převracet na bok,
případně žádat o pomoc někoho dalšího.“

Celá řada uživatelů používá různé náhražky originálních střižných šroubů šneku za účelem uspoření financí. Jenže takový krok se vám může velmi nevyplatit. Pokud stroj najede na pevnou překážku, pevnější šroub se nestřihne a zapříčiní těžké poškození šneku, případně i zničení jeho převodovky.

Text, foto a realizace: Jaromír Malich

Nepřehlédněte