Zahrada

Redakční test: Testování sekačky Honda HRX 537

Pro testování byla tentokrát vybrána sekačka Honda HRX 537. Jedná se o sekačku pro opravdu náročné uživatele.

sekačky

Použitá varianta s elektrickým startérem a pojezdem ovládaným hydrostatickým tempomatem se dá bez nadsázky označit jako „paní sekačka“.

Zvláštností těchto sekaček je použitý materiál podvozku. Jedná se o speciální plast Xenoy, který je vysoce pevnostní, ale zachovává si svoji elasticitu. Je to obdoba materiálu na výrobu ochranných přileb pro hokejisty. Pevnost a robustnost sekačky HRX jsem si otestoval tak, že na sekačku si stoupli čtyři muži o celkové hmotnosti více než 400 kg. Sekačka tuto zátěž bez problému vydržela a celý podvozek a kolečka nevykazovala žádné známky poškození či deformace.

Ale pojďme postupně. Nejprve žací nůž. Je zde použito dvou, nad sebou uložených, navzájem o 15° odsazených žacích nožů, které zaručují maximální rozsekání travních stébel. Spodní nůž je žací a sběrný, horní je přídavný, mulčovací. Nůž je dostatečně pevný, nekroutí se. Řez je čistý a rovnoměrný v celé šířce záběru. Aby se efektivně „utočily“ 2 nože, musí být na sekačce motor s dostatečnou rezervou výkonu a krouticího momentu. Samotný pojezd spotřebuje cca 30 % výkonu motoru a zbytek je na žací mechanismus. A ten má díky dvěma nožům ohromný odpor.
Proto je zde použit motor GCV190, který má v dané výkonové kategorii největší krouticí moment  na světě.

Většina rotačních sekaček má možnost mulčování. Toto se řeší záslepkou, která se umístí do výhozového otvoru. Naprosto originální, a přímo geniální je řešení u sekačky Honda HRX 537. Mulčovací systém s označením Versamow™ nabízí pouhým přesunutím ovládací páčky na horní části podvozku okamžitou schopnost sekačky usečená travní stébla drtit na drobné částečky a pěchovat zpět do půdy trávníku jako přirozené přírodní hnojivo. Samozřejmě za předpokladu, že není trávník přerostlý a dochází k jeho zkracování maximálně o 1/3 délky. Odpadá jakákoliv starost, kam s posekanou trávou. Pokud máme trávu přece jen přerostlou, je možné nastavení na částečné mulčování a částečný sběr do koše. Variabilita systému je mnohonásobná a ovládání je naprosto jednoduché a pohodlné a není třeba jakékoliv dodatečné instalace dalšího příslušenství. Snadné, pohodlné, účinné a efektivní.

sekačky
„Já tuto sekačku vlastním 8 let bez jediné závady. Ročně s ní nasekám 70 motohodin s údržbou velice jednoduchou – pravidelná výměna oleje, broušení nožů a doplňování paliva.“

Speciální textilie travního koše zachycuje i drobné prachové částice a prašnost je minimální. Horní část koše je částečně překryta zvláštním krytem, který zabraňuje prašnosti vzhůru směrem k obsluze. Jsem zastánce a propagátor sečení výhradně suché trávy, ale ruku na srdce, často sekáme po dešti nebo ráno, kdy je tráva mokrá od rosy. Tady pak dochází k zalepování koše a snížení průchodnosti vzduchu. Vyplatí se proto koš po sečení důkladně propláchnout vodou.

Všechny ovládací prvky, jako je spouštění sečení a pojezdu, nastavení otáček motoru a rychlost pojezdu, jsou umístěny na řídítkách. Lehké ovládání a naprosto snadný dosah dělají ze sečení přímo požitek. Pro obsluhu je také maximálně příjemný fakt, že při vysypávání koše nebo náhlé překážce stačí pouze pustit rukojeti a stroj se zastaví. Zastaví se také okamžitě i žací nůž, což mu umožňuje systém nazývaný Rotostop. Ale pozor! Motor zůstává v chodu a při dalším rozjezdu není nutné opětovné startování. Pouze se spustí sečení a pojezd.

Třešničkou na pomyslném dortu je pak vybavení hydrostatickou převodovkou. Díky té se rychlost pojezdu plynule mění během sečení. To je praktické především v tom případě, že máme trávu různě hustou a vysokou. Tak můžeme řídká místa rychle přeběhnout, a naopak v hustém porostu se sekačka sune jako hlemýžď. Rozsah je téměř od 0 do 1,61 m/s.

Nastavení výšky sečení má 7 poloh, což představuje výšku strniště 20–100 mm. Nastavení je velice rychlé a jednoduché, pouze se vyplatí dodržet na každém kole stejnou výšku, aby sekačka „nešmajdala“. Používání polohy 1 bych ale moc nedoporučoval, je to vhodné pouze na stoprocentně rovné ploše, jinak dochází k drhnutí krytu o terén.

Příjemným bonusem je pro uživatele elektrostart. Motory Honda se sice velice snadno nastartují i pomocí šňůry, ale starší uživatelé (a nejen oni) ocení jednoduché otočení klíčkem a jedeme.

Test sekačky Honda HRX 537 HZ

Celkové hodnocení:

Můj mnohaletý test sekačky Honda HRX 537 vychází stoprocentně pozitivně. Je nutné si uvědomit, že je to sekačka vhodná především na větší pozemky. Neodvažuji se určit, do jak velké výměry. Záleží jen na tom, jak dlouho vydržíme za sekačkou chodit. Protože ona to vydrží!

honda
Sekačka Honda HRX 537 HZ, 32 990 Kč/akční cena s DPH, www.hondastroje.cz

Záběr sečení: 53 cm
Motor: 4-taktní zážehový jednoválec s rozvodem OHC
Zdvihový objem: 187 cm³
Objem palivové nádrže: 0,91 l
Objem olejové náplně: 0,55 l
Typ pojezdu: s pojezdem
Typ pojezdové převodovky: hydrostatická
Rychlost pojezdu: plynulá 0–1,61 m/s
Počet nožů: 2
Rotostop: Ano
Mulčování: Integrovaná mulčovací klapka
Polohy a nastavení výšky sečení (mm): 7 (20– 100)
Objem sběrného koše: 88 l
Rozměry stroje (l × š ×v): 1 770 × 1 105 × 585 mm
Suchá hmotnost: 43,1 kg
Ostatní vlastnosti: elektrický startér, rotostop

Rady zahradního specialisty

Zahradní specialista, Jan Kopřiva

Sběrný travní koš má maximálně možný objem. Sekačka jej doslova našlape travní hmotou bez jediného volného místečka. Zavěšení a vyjmutí je rychlé, snadné a bezproblémové. Díky praktickému poutku na zadní straně koše je vysypání jednoduché.

Ovládací rukojeti – rychloupínací mechanismus dovoluje bez použití nářadí či větší síly uvolnění rukojeti a buď změnu výškového nastavení, nebo úplné sklopení do transportní či skladovací polohy.

Sečení mokré trávy. Řada výrobců sekaček udává, že stroj je vhodný na sečení mokré trávy. Vážení, mokrá tráva se neseče! Pokud jsme nuceni takovou trávu sekat, je nutné to brát jako nouzové, tedy ne zcela ideální řešení. Při sečení mokré trávy se tvoří chuchvalce, tráva se lepí na kolečka, výkon výhozu do koše se snižuje, prostě nouzovka. Proto jsem do testování tuto variantu nezařadil.

Text: Jan Kopřiva
Foto: autor, Honda