Mladá generace a vaření? Možná vás to překvapí, ale mezi současnými vysokoškoláky se najde spousta těch, kteří si s přípravou jídel umí vyhrát. Nečekejte ale, že by chystali šunkofleky, oukrop nebo huspeninu.
Představa, že mladí lidé jedí jen hamburgery nebo hranolky, je zcela mylná. Naopak, velice trendy je zdravá kuchyně. Když na to přijde, zástupce generace Z klidně stráví přípravou pokrmu dvě hodiny, aby to bylo „mega top„, „straight up bussin“ a aby tím mohli „flexit“ na sociálních médiích.
Sociální média jsou vůbec ve stravovacích návycích důležitá. Klasické papírové kuchařky v současnosti používá jen 32 % mladých lidí. Většina ostatních za nápady, co uvařit, míří na TikTok nebo Instagram.

Sdílení videoreceptů na sociálních sítích je novým trendem a zdrojem pro mladší generace.Zdroj: Shutterstock
Videa jsou tím nejdůležitějším zdrojem inspirace
Deník The Sun uvádí statistiku, že až 72 % jedinců ve věkové kategorii 18–27 let plánuje svá každodenní jídla podle toho, co uvidí online. TikTok uvádí 84 % strávníků, Instagram o něco méně – 75 %. Facebook, který se stále orientuje převážně na textový formát obsahu, je stále méně a méně relevantní.
Dominantní formát je totiž video. A na sociálních sítích vzniklo mnoho atraktivních žánrů. Třeba takové „food porn“.
Že jídlo a sex mají k sobě blízko, to dokazuje i termín „bílý sex“, který předchozí generace žertovně používá pro noční luxování ledničky. Videa food pornu se milovníkům této kratochvíle budou určitě líbit. Jde při nich o to snímat vynikající pokrmy za užití perfektního osvětlení, z různých úhlů a v detailech, aby pěkně vynikla textura, barva a lesk jídla.
K tomu generace Z vytvořila další pojem – foodgasm. Asi nemusíme vysvětlovat, ze kterých dvou slov tento neologismus vznikl. Jde o pocit extáze při konzumaci jídla, nebo dokonce jen při pohledu na něj.
Influenceři jsou oblíbenější než profesionální šéfkuchaři
Jiný formát, který generace Z vyhledává, je „cook with me“. Influencer vaří v reálném čase, povídá si s diváky, sdílí příběhy a dává tipy. Úspěch má ten, kdo je autentický a vtipný. Takové formáty budují komunitu, diváci milují ten dojem, že připravují jídlo se svým kamarádem.
Generace Z dokonce mnohem raději vaří podle influencerů, než podle skutečných kuchařských znalců. Kulinářské ikony, jako je Jamie Oliver nebo Gordon Ramsay, budou zažívat ústup ze slávy. Možná totéž čeká i Zdeňka Pohlreicha, i když ten je i mezi mladými Čechy stále vnímán jako velká autorita.
Nicméně, čísla deníku The Sun říkají, že lidé ve věku 18-27 let považují za nejdůvěryhodnější zdroj v oblasti kulinářských videí influencery (44 % dotazovaných), a pak až slavné šéfkuchaře (39 %).
Mladí lidé milují vaření. Mnozí do restaurací vůbec nechodí
Nejzajímavější údaje si ale necháváme na závěr. 52 % dotazovaných říká, že si upřímně vaření užívá a že rádi hledají nové inspirace a trendy. 42 % dokonce uvádí, že si vždy raději doma připraví kvalitní večeři, než aby šli jíst do restaurace. A 63 % zdůrazňuje, že miluje objevovat stále nové a nové chutě a nové způsoby přípravy pokrmů.
Škopková ze Slunce seno, která neustále chystala králíka s knedlíkem, by se asi divila. Dnešní generace jí prostě jinak.
Text: Marek Konvalinka
Foto: Shutterstock
Zdroj: https://www.thesun.co.uk/news/36156499/gen-z-meal-inspiration-social-media















