Knír jako symbol prevence rakoviny. Co je Movember a proč by ho měli řešit i muži po padesátce GALERIE (4) Zdroj: Shutterstock

Knír jako symbol prevence rakoviny. Co je Movember a proč by ho měli řešit i muži po padesátce

Marek Konvalinka | 25. 11. 2025

V 70. letech nosil knír pomalu každý druhý muž. V 90. letech knírů začalo postupně ubývat – začala éra televizních reklam a hezouni ze spotů prezentujících žiletky a holicí strojky nás upozorňovali, že správná je jen dokonale oholená tvář. Po roce 2000 se zdálo, že posledními nositeli knírků v Česku jsou Jan Rosák, Antonín Panenka, Petr Nárožný, Karel Šíp a hrstka dalších mužů, vesměs padesátníků.

Teď se ale opět karta obrací. Knír se znovu stal trendy. „Je to sexy jako knír,“ zpívá populární šéfkuchař Přemek Forejt v reklamě na fastfoodový řetězec. Kníry vidíme na tvářích čerstvých vysokoškoláků. A hotové žně nastaly nyní, v měsíci listopadu. To totiž znovu přišel na řadu Movember.

Modrá movembrová stuha s černým knírem v ruce jako symbol prevence rakoviny prostaty a varlat.

Movembrová stuha připomíná důležitost prevence rakoviny prostaty a varlat.Zdroj: Shutterstock

Screening zdarma pro muže starší 50 let

Akce zvaná Movember je charitativní kampaní, která se koná, jak už její název napovídá, právě v jedenáctém měsíci roku. Účastníci mají jednoduchý úkol – nechat si narůst knír coby symbol zdravého sebevědomého muže.

Slovo zdraví je zde důležité, protože movember je především připomínkou rakoviny prostaty a rakoviny varlat. Na tyto zhoubné choroby má movember upozornit především, je to jakási osvěta, která má přimět muže, aby mluvili o svém zdraví a pečovali o něj.

Organizátorům se povedlo prosadit, že si muži ve věku 50 až 69 let mohou nechat zdarma u svého praktického lékaře změřit hladinu prostatického antigenu PSA.

A důležitý je také charitativní princip. Během listopadu se sbírají prostředky na Nadační fond Muži proti rakovině. A protože muži spolu, jak známo, drží, korunky na dobrou věc jen přibývají. Přesné částky nejsou známy, ale podle dostupných zdrojů každý rok Nadační fond vybere mezi 3 a 5 miliony korun.

Muž s výrazným knírem ukazuje symbol Movemberu, který upozorňuje na potřebu včasných kontrol a péče o mužské zdraví.

Knír jako symbol Movemberu upozorňuje na důležitost pravidelných preventivních prohlídek.Zdroj: Shutterstock

Od sňatkových podvodníků až po nepovedené motorkáře

Movember není původně českým projektem, akce odstartovala v roce 2001 v Austrálii. Ovšem rychle se rozšířila po celém světě a dnes je populární i v Česku. Okruh témat se rozšířil, dnes se Movember zabývá také otázkami duševního zdraví, prevencí sebevražd a podporou zdravého životního stylu.

Důležitým aspektem Movemberu je také humor. Propagační materiály hýří sebeironií. A nadhled mají také účastníci, kteří do této akce jdou, i když ruku na srdce, ne každému vypěstovaný knír sluší.

Laurence Olivier a Burt Reynolds jsou v menšině, některým mužům roste kartáček a la sňatkový podvodník, jiní připomínají parodii na motorkáře, a další zase připomínají kocourka Modroočka, který se napil mlíčka. 

Ovšem to, co komu přesně pod nosem vyroste, není tak důležité. Jde přece o pocit sounáležitosti a zapojení do akce, která má smysl. 

Galerie:

Text: Marek Konvalinka
Foto: Shutterstock
Zdroje:


Atlas

Nejrozšířenější choroby rostlin, škůdci a fyziologické poruchy. Podle čeho je poznáte? Jaká ochrana je účinná?