V 70. letech nosil knír pomalu každý druhý muž. V 90. letech knírů začalo postupně ubývat – začala éra televizních reklam a hezouni ze spotů prezentujících žiletky a holicí strojky nás upozorňovali, že správná je jen dokonale oholená tvář. Po roce 2000 se zdálo, že posledními nositeli knírků v Česku jsou Jan Rosák, Antonín Panenka, Petr Nárožný, Karel Šíp a hrstka dalších mužů, vesměs padesátníků.
Teď se ale opět karta obrací. Knír se znovu stal trendy. „Je to sexy jako knír,“ zpívá populární šéfkuchař Přemek Forejt v reklamě na fastfoodový řetězec. Kníry vidíme na tvářích čerstvých vysokoškoláků. A hotové žně nastaly nyní, v měsíci listopadu. To totiž znovu přišel na řadu Movember.
Screening zdarma pro muže starší 50 let
Akce zvaná Movember je charitativní kampaní, která se koná, jak už její název napovídá, právě v jedenáctém měsíci roku. Účastníci mají jednoduchý úkol – nechat si narůst knír coby symbol zdravého sebevědomého muže.
Slovo zdraví je zde důležité, protože movember je především připomínkou rakoviny prostaty a rakoviny varlat. Na tyto zhoubné choroby má movember upozornit především, je to jakási osvěta, která má přimět muže, aby mluvili o svém zdraví a pečovali o něj.
Organizátorům se povedlo prosadit, že si muži ve věku 50 až 69 let mohou nechat zdarma u svého praktického lékaře změřit hladinu prostatického antigenu PSA.
A důležitý je také charitativní princip. Během listopadu se sbírají prostředky na Nadační fond Muži proti rakovině. A protože muži spolu, jak známo, drží, korunky na dobrou věc jen přibývají. Přesné částky nejsou známy, ale podle dostupných zdrojů každý rok Nadační fond vybere mezi 3 a 5 miliony korun.

Knír jako symbol Movemberu upozorňuje na důležitost pravidelných preventivních prohlídek.Zdroj: Shutterstock
Od sňatkových podvodníků až po nepovedené motorkáře
Movember není původně českým projektem, akce odstartovala v roce 2001 v Austrálii. Ovšem rychle se rozšířila po celém světě a dnes je populární i v Česku. Okruh témat se rozšířil, dnes se Movember zabývá také otázkami duševního zdraví, prevencí sebevražd a podporou zdravého životního stylu.
Důležitým aspektem Movemberu je také humor. Propagační materiály hýří sebeironií. A nadhled mají také účastníci, kteří do této akce jdou, i když ruku na srdce, ne každému vypěstovaný knír sluší.
Laurence Olivier a Burt Reynolds jsou v menšině, některým mužům roste kartáček a la sňatkový podvodník, jiní připomínají parodii na motorkáře, a další zase připomínají kocourka Modroočka, který se napil mlíčka.
Ovšem to, co komu přesně pod nosem vyroste, není tak důležité. Jde přece o pocit sounáležitosti a zapojení do akce, která má smysl.
Galerie:
Text: Marek Konvalinka
Foto: Shutterstock
Zdroje:
- https://www.sortiraparis.com/cs/zpravy/v-parizi/articles/264018-movember-mesic-knir-vyznam-aktuality
- https://vary.rozhlas.cz/knir-odvaha-a-prevence-jak-movember-meni-pristup-muzu-k-vlastnimu-zdravi-9573199












