Zahrada

Zahradní sekačky: neotálejte s jejich přípravou na sezónu!

Zima je už opravdu za námi. Nezbývá, než se postupně z domova přesunout na zahradu, kde nás čekají první přípravné práce. Nejde však jen o zahradu – i stroje bychom měli po zimním období prohlédnout a vadné díly vyměnit.

Právě klasické rotační sekačky pro úpravu okrasnách trávníků má dnes téměř každý, kdo obhospodařuje i menší pozemek. Samojízdné modely s benzinovým motorem pak drtivě převažují z důvodu nezávislosti na přívodu elektrické energie.

Výměna oleje

Prvním krokem ke spolehlivosti spalovacího motoru je výměna oleje. Na podzim je však zcela zbytečné tuto operaci provádět, neboť olej do sebe přes zimu naváže vlhkost a tím je částečně znehodnocen. Před výměnou je vhodné, aby jste motor zprovoznili a nechali jej krátkou dobu běžet, prohřátý olej lépe vyteče z klikové skříně. Ponechání starého oleje motoru zkracuje životnost.

Tam, kde najdete vypouštěcí šroub, vypouštějte olej přes tuto zátku. Například u motorů Honda GCV/GSV vylijete olej jednoduše tehdy, když celou sekačku zlehka naklopíte na stranu výfuku při vyšroubované měrce. U motorů Briggs and Stratton pak je nejlepší využít rovnou odsávačku, zvláště tam, kde se ke spodnímu šroubu nemůžeme dostat.

Pro jednoduché SV motory postačí olej specifikace SAE 30, moderní motory je v zájmu zachování jejich nízké spotřeby vhodné mazat modernějšími oleji tříd 10W-30 nebo 10W-40, který je vhodný při provozu s více a častěji namáhanými motory.

Starý benzín škodí

Klasický Natural obsahuje biosložku, která při delším odstavení zalepí kanálky a difuzor karburace. Už z toho důvodu je zapotřebí používat stabilizátory paliva, bránící zvětrávání benzinu nebo používat vysokooktanová paliva, se kterými fungují motory spolehlivě i po delším odstavení. Nezapomeňte se podívat ani na stav vzduchového filtru, silně zašpiněná vložka je zralá na výměnu, neboť zvyšuje spotřebu paliva – jednoduše to poznáte i podle černých elektrod zapalovací svíčky. Pokud motor ani po výměně vložky nepracuje správně, nechte jej seřídit, případně vyčistit karburátor.

Nože, řemeny, kolečka…..

Dobře nabroušená čepel sekačky významně přispívá ke snížení spotřeby paliva a šetří motor. Důležité je jak ostří, tak správné vyvážení, které podomácku můžete vyřešit tak, že nůž nasadíte na obrácený šroubovák a sledujete, na kterou stranu čepel táhne. Nůž zůstane při správném vyvážení na šroubováku ve vodorovné poloze.

Se sejmutým nožem se také přesvědčte o stavu řemene pojezdu – příliš napnutý řemen ničí ložisko převodovky, volný naopak prokluzuje a tím brání optimálnímu přenosu síly. Opotřebený řemen je však velmi jednoduché vyměnit bez zásahu servisu. Seřízení musí být takové, aby při vypnutém pojezdu řemen neunášel a při zapnutí neprokluzoval, tím se ničí i řemenice.

U hnacích kol bychom měli, pokud je to tedy přístupné, projít hnací pastorky koleček a zkontrolovat vůle v ložiskách.

Do práce!

Po provedení všech kroků nezbývá, než stroj zbavit konzervačních prostředků, které bránily přes zimu korozi. Pak se již můžete těšit na první sečení trávy.