Tohle není jen příběh o autě. Je to příběh o vytrvalosti, vášni a lásce k legendární značce. Projekt Limoncella, jak svůj vůz pojmenoval jeho současný majitel, začal dost dramaticky: klasické Porsche 911 Carrera generace 993 z roku 1995 bylo během přívalových dešťů v centrální Itálii smeteno do řeky Bisenzio. V silně znečištěném toku, protékajícím průmyslovou oblastí, zůstalo ponořené celé čtyři roky.
Z lásky k autům – i těm zatopeným
Porsche 911 není auto, které si koupíte z rozmaru. Je to splněný sen. Symbol řidičského potěšení. A právě tak ho miloval i jeden z jeho dřívějších majitelů – než ho smetla povodeň. Auto skončilo na dně řeky a jeho tehdejší majitel přežil jen díky tomu, že byl trénovaný plavec.
Po několika letech bylo vozidlo z vody konečně vytaženo. Pokrývalo ho více než 1 100 kilogramů bahna, plastů a dřeva. Původní žlutý lak nebyl vůbec vidět. A interiér? Ten si mezitím přivlastnily mušle a sladkovodní krevety.
Záměrně koupeno… na díly
Porsche se dostalo do rukou automobilového nadšence a mechanika, který ho koupil kvůli převodovce – chtěl ji využít do svého jiného 993. Ale něco se změnilo. Během letního dne, kdy sám ručně vyhrabával tunu bahna z karoserie, se zrodilo odhodlání a začalo být jasné, že půjde o víc, než o převodovku. Tenhle vůz, byť zničený a deformovaný, se mu dostal pod kůži.
Všechno bylo zkorodované, mechanismy zablokované, karoserie pokroucená. Střecha, blatníky i kapota ztratily svůj původní tvar. Přesto začal pomalu vůz rozebírat. A čím víc doň pronikal, tím větší měl potřebu pokračovat.
Návrat legendy
V jednom okamžiku ho dojalo, že i po těch letech se pod kapotou stále nacházel čitelný štítek s původními továrními kódy výbavy. Mezi nimi i L998 – zakázkový odstín laku, o který požádal první majitel. Pod vrstvami bahna se skrývala svěží, zářivě žlutá. Právě proto projekt dostal název Limoncella – podle tradičního italského likéru stejné barvy.
Z původního plánu vybrat převodovku tak nakonec vznikl projekt kompletní obnovy. A co je na tom nejúžasnější? Motor po vyčištění běžel bez vibrací. Jediný problém byl kovový zvuk na volnoběh, který se ale podařilo vysvětlit: převodovka v neutrálu vibrovala kvůli kontaktu synchronů.
Majitel později vyměnil podvozek za systém MCS, přidal stabilizátory RS a popsal jízdní vlastnosti jako „pohodlné a měkké jako u Mercedesu-Benz“. V září 2023 se auto oficiálně vrátilo na silnice — po letech bahna, ticha a dřiny.
Kolik ho to všechno stálo? Nevíme. A vlastně na tom ani nezáleží. Spokojenost a radost z obnoveného Porsche jsou totiž k nezaplacení.
Galerie:
Průběh renovace:
Text: Karolína Mechová
Foto a video: limoncellaprojekt (Instagram)/ youtube.com (Car Restoration)
Zdroj: (20) This 1995 Porsche 911 Spent Four Years in a River, Came Out With Over 2,400 Pounds of Mud – autoevolution
This drowned Porsche was resurrected and transformed into a track legend
limoncellaprojekt (u/limoncellaprojekt) – Reddit
Project Limoncella – Restoring 993 into a CUP/RSR 1:1 tribute – Rennlist – Porsche Discussion Forums