Pokud si chce soukromá osoba v Česku koupit elektromobil, s dotací na jeho pořízení nemůže počítat. Ovšem, chce-li si pořídit wallbox, tedy nástroj k dobíjení elektromobilu, tam už si na dotaci sáhne. S touto podporou totiž počítá dotační program Nová zelená úsporám. Často si tak wallbox domácnosti pořizují společně s fotovoltaickými elektrárnami. Možná vám situace, kdy vám stát přispěje na wallbox ale nikoli už na elektromobil, přijde paradoxní. Nicméně z hlediska připravenosti obyvatelstva na nevyhnutelný příchod elektromobility smysl dává. Možná i vy máte doma spící wallbox. Pak vás určitě bude zajímat, že pořizovací ceny elektromobilů klesají, zatímco dojezd roste.
Vysoká pořizovací cena elektrických vozů byla vždy považována za největší brzdu rozvoje elektromobility. Příznivou zprávou je to, že v této oblasti ceny skutečně klesají. Pro důkaz se vraťme do roku 2020, kdy byl na český trh uváděn hatchback Peugeot e-208. V tomtéž roce dokonce získal nejprestižnější ocenění v automobilové branži, titul Evropské auto roku, a to zejména díky dokonalému technickému řešení elektrického pohonu. Když tento model přišel k nám, jeho nejdostupnější elektrická verze se prodávala za 810 000 korun. Dnes pořídíte elektrický Peugeot e-208 o stejných parametrech o jedenáct tisíc korun levněji. Podobným cenovým vývojem prošlo i elektrické městské SUV Peugeot e-2008. Za to byste na konci roku 2020, když dorazilo na český trh, zaplatili o patnáct tisíc korun více než dnes.
Možná vám pokles ceny o jedenáct či patnáct tisíc nepřijde nijak zásadní, je ovšem třeba vzít v úvahu celkový cenový růst na českém automobilovém trhu. Zatímco dvěstěosmička s benzínovým motorem se v roce 2020 prodávala za 325 000 korun, dnes se srovnatelná verze prodává za 399 000 korun, což je o 23 procent víc. V tomto srovnání vyjde cenový vývoj elektrické verze velmi příznivě.
Cena sice klesla, ale dojezd se naopak příjemně zvýšil. U standardní verze Peugeotu 208 oproti roku 2020 narostl u o 22 kilometrů na současných 362, a u Peugeotu 2008 o 32 kilometrů na 342. Navíc si můžete připlatit za vyšší dojezd. Za zhruba 40 tisíc korun navíc dostanete vůz, který ujede na jedno nabití přes 400 kilometrů, což je o pětinu víc než před čtyřmi roky.
Nicméně značka Peugeot nabízí i větší elektrické modely, u kterých je dojezd ještě mnohem vyšší. Jedná se zejména o atraktivní elektrické SUV Peugeot 3008, které ujede na jedno nabití až 700 kilometrů. Jeho větší bratr, prostorný sedmimístný Peugeot 5008, jich zvládne 664. Touto kombinací sedmi míst a obřího dojezdu je Peugeot 5008 dokonce unikátem v rámci evropského trhu. Žádná jiná značka takový vůz v tomto segmentu nenabízí.
Obě esúvéčka, jak 3008, tak 5008, se dodávají v několika elektrických variantách: 210, 320 nebo 230 k, s dvěma úrovněmi dojezdu a jako dvoukolka či čtyřkolka. Baterii o kapacitě 96,9 kWh v rychlodobíječce dobijete z 20 na 80% za pouhých 27 minut. Lepší a levnější je ovšem dobíjet doma. Zejména jste-li majitelem fotovoltaických článků. Obří baterie auta totiž dokáže pojmout až desetkrát víc energie než běžná domácí úložiště. To oceníte hlavně v létě, kdy auto spolyká přebytek sluneční energie, který by jinak zbůhdarma přetekl do energetické sítě. S takovou zásobou elektřiny jezdíte bez problémů celé jaro, léto i začátek podzimu zadarmo. I když ale fotovoltaiku nemáte a nakupujete energii za plnou částku, stále jezdíte přibližně pětkrát levněji než na benzín či naftu.
GALERIE
Zdroj fotek: AP
Autor: Radka Matthey
Zdroj: PR článek P Automobil Import s.r.o