Dům a stavba

Víkendová garáž má mít styl

Jen málokdo si dnes dokáže představit, že by na víkendovou chalupu nemohl přijet autem. V menší osadě ale může vzniknout problém: Kam auto postavit, aby nepřekáželo? Řešením je garáž nebo alespoň přístřešek. Stavbu je vhodné konzultovat s architektem.

Připravil: Radek Sýkora, foto: archiv Hôrmann, Auto Planet, Plech Trans a archiv autora

 

Nejlépe jsou na tom chalupáři, kteří mají na pozemku původní stodolu či kolnu na zemědělské stoje. Obvykle stačí, aby provedli jen menší vnitřní úpravy a získají místo pro parkování, skladování i dílnu.

 

Garáž v chalupěauto

Kdo nemá stodolu ani kolnu, může garáž umístit přímo do chalupy, obvykle do bývalého chléva nebo zadní hospodářské části. To již vyžaduje složitější stavební úpravy a obvykle je třeba rozšířit původní vchod na vjezd do garáže. Nový vjezd by měl být řešen neutrálně, aby zbytečně nepoutal pozornost. Například se doporučuje místo oblouku dát rovný překlad: je to vhodnější, než se pak snažit vjezd „maskovat“ výklenky, které mohou působit cizorodě. Při úpravách bychom však neměli poškodit cennou fasádu, původní portálek či klenby v interiéru. Nová „garážová vrata“ by měla odpovídat typu a stáří stavení. U původních chalup nají být jednoduchá, dřevěná, nejlépe svlakové konstrukce, bedněná ze svisle kladených širokých prken. Zcela nevhodná jsou vrata z úzkých palubek a šikmo kladených latěk s různými „uměleckými“ kovanými doplňky.

V novějších staveních lze instalovat i garážová vrata moderní konstrukce, vždy je ale třeba výběr konzultovat s architektem, případně se stavebním úřadem (může jít o změnu vzhledu stavby).

 

pristresekGaráž na pozemku

Pokud dispozice neumožňuje umístit garáž uvnitř stavení, můžeme ji postavit na pozemku – buď jako přístavek ke stávajícímu objektu, nebo jako samostatnou stavbu. Je vhodné použít k tomu materiály a konstrukce, ze kterých je postavena hlavní stavba. Samostatná garáž může být zděná, dřevěná, plechová, nebo z dřevěných či betonových prefabrikátů.

Zděná by měla být spíše z režných cihel nebo omítnutá jen hladkou omítkou. Na případný dřevěný obklad použijeme co možná nejširší, svisle kladená prkna. Méně vhodné je spárované kamenné zdivo, imitace roubeni a vodorovně kladené úzké palubky.

Střecha garáže je vhodná sedlová, se skonem 35 až 45 stupňů, či pultová. Používáme místě dostupnou a obvyklou krytinu podle typu střech hlavní stavby: plechové šablony‚ eternitové šablony, tašky nebo dřevěný šindel.

 

Plechová jen dočasněbouda

Běžnou plechovou garáž tvoří ocelový rám, opláštěný pozinkovanými plechy. Výrobci nabízejí mnoho různých tvarů a rozměrů a k instalaci na určeném místě postačí jen čtyři až šest do země zapuštěných betonových patek. Standardní výbava obsahuje dvoukřídlová vrata, na objednávku se však dodávají i plechové garáže s výklopnými vraty, bočními dveřmi nebo s oknem, případně zateplené. Plechová garáž je řešením hlavně pro ty, kdo nechtějí mít starosti se stavbou. Je sice levnější, ale vyžaduje pravidelné ošetřování povrchu. Pokud tedy nechceme mít neustále pocit, že jde o „dočasnou stavbu“, zvolme raději jiný materiál…

Montované konstrukce

Stále oblíbenější jsou garáže montované na míru z betonových nebo dřevěných prefabrikátů: Zákazník si vybere tvar, barvu, příslušenství a dodavatel přiveze hotovou garáž na místo nebo ji tam dodatečně z prefabrikátů smontuje. Mohou být s podlahou nebo bez podlahy, vnější stěny upravené hladkou omítkou nebo obložené dřevem, vnitřní stěny s omyvatelným nátěrem. Střecha bývá izolovaná asfaltem a vrstvou kameniva. Garáž se zpravidla osazuje na základové betonové pásy, ale může být zčásti zapuštěna do terénu. Nabídka zahrnuje i nadstandardní výbavu: elektroinstalaci, zateplení, pultovou nebo sedlovou střechu s možností využít půdní prostor, různé varianty vrat, boční dveře a okna apod.

 

Extra tip: Auto pod pergolou

Pro odstavení a ochranu auta při víkendovém bydlení může stačit i otevřený přístavek nebo dřevěný přístřešek na způsob pergoly. Mnohdy splyne s prostředím lépe, než masivně působící garáž. Navíc odpadá betonování podlahy, kterou nahradí vodopropustná nebo zatravňovací dlažba. Nejvhodnějším materiálem jsou lepené dřevěné hranoly. Svislé stojky se ukotví do betonových základových patek, případně na zemní vruty. Na ně se připevní obvodový rám s konstrukcí střechy. Osázení rostlinami zvolíme podle stanoviště. Pořídit si můžeme i přístřešek z kovu nebo plastu s akrylátovou stříškou. Tyto materiály se ale více hodí k rodinnému domu.

 

Garážová vrata

Důležitou součástí garáže jsou vrata. Stylově by měla ladit s domem nebo chalupou. Obvykle jsou z pozinkovaného ocelového plechu, hliníku nebo z dřevěného masivu, plná, sekční nebo lamelová. Běžně se ovládají pomocí elektromotoru s dálkovým ovládání, ale můžeme je ovládat i ručně. Podle způsobu otevírání existuje několik typů:

Klasická křídlová vrata zasazená do vezděného kovového rámu: Jsou sice nejlevnější, ale vyžadují nejvíce prostoru.

Navíjecí rolovací vrata pracují na principu klasické rolety: Hlavní výhodou je, že se otevírají svisle a potřebují málo místa.

Navíjecí sekční vrata z několika lamel navzájem spojených panty nebo speciálními zámky: Otevírají se kolmo nebo do strany.

Výklopná vrata se při otevření vyklopí před garáž, nebo se pomocí výkyvného mechanismu zasunou pod strop garáže.

Vrata posuvná do stran jsou vhodná pro garáže s velkou šířkou vstupního prostoru, ale je možné je zasunovat jen na určitou šířku.

 

Radí architekt

Vzhled garáže by měl být podřízen vzhledu domu: důraz klademe na barevné sladění, materiál a tvarovou harmonii. Není však pravidlem, že k roubenému domu patří dřevěná garáž a ke zděnému domu jen zděná. Vždy vycházíme z místní tradice. Pro inspiraci se v místě poohlédneme po starších stavbách pro vozovou a zemědělskou techniku (stodoly či vozové kolny, hasičské zbrojnice).

 

Připomínáme

– Na přístavbu či stavbu garáže zpravidla potřebujeme stavební povolení (informujme se na stavebním úřadě).

– Podle protipožárních předpisů garáž nemá sloužit k jinému účelu než k parkování vozu. Například opravy vozu bychom měli provádět na volném prostranství.

Čůánek z RPN č. 7-8/2011